Business Continuity Management (BCM) heeft tot doel, (ondernemings-)risico’s en de gevolgen ervan te analyseren, te minimaliseren en effectieve tegenmaatregelen te implementeren voordat deze risico’s manifest worden. Om zodoende een “Plan B” te hebben.
BCM verhoogt de stabiliteit van de onderneming tijdens crisissituaties, verbetert het imago en zorgt op de meest effectieve en efficiënte wijze het voortbestaan van de onderneming of instelling. In de dagelijkse praktijk zien wij steeds vaker de noodzaak van een professionele BCM-programma zowel ingegeven door wettelijke eisen en voorschriften of door toenemende behoefte van bedrijven en instellingen.
Stroomuitval, brand, diefstal, staking, uitval van een datacenter of pandemieën – dergelijke incidenten kunnen fatale gevolgen hebben. Als de processen die eigenlijk verkoop moeten genereren onder dwang tot stilstand komen, zal dit onherroepelijk leiden tot financiële en/of imagoschade.
Business Continuity Management (BCM) of “calamiteitenbeheer” bereidt bedrijven en/of instellingen voor op dergelijke situaties, het filtert de tijdgevoelige processen eruit en voorziet in maatregelen om de continuïteit van de processen te waarborgen.
BCM is een holistisch proces, gericht op het waarborgen van het primaire proces (core business) van een organisatie. Het waarborgen van de continuïteit van het primaire proces gaat echter de gehele organisatie aan en omvat alle bedrijfsprocessen.
Om risico’s die de onderneming in gevaar kunnen brengen, preventief te kunnen bestrijden en te minimaliseren, is bijzondere vakkennis vereist. Een BCM programma kan het beste worden omschreven als een economisch verantwoord concept om de contiuniteit beter te beschermen.
Een goed Business Continuïteitsprogramma bestaat uit een aantal vaste onderdelen:
- Business Continuïteitsplan (BCP)
- Business Impact Analyse (BIA)
- Risico Impact Analyse (RIA)
- Benefit Logic
- Stelsel van Maatregelen (SvM)
- Crisismanagementplan (CMP)
- Crisiscommunicatieplan (CCP)
- Testen, Onderhoud & Kwaliteit (TOK)